ABSOLUT… INSPIRAT: Începând din această stagiune, scena teatrală ploieșteană se va îmbogăți cu proiectul „Teatru pentru Bac”, ce aduce în prim-plan transpunerea scenică a nuvelei clasice „Moara cu noroc”, de Ioan Slavici, în regia lui Florin Liță. Vorbim de o adaptare menită să sprijine elevii în pregătirea pentru examenul de bacalaureat, dar și să atragă publicul tânăr către universul teatrului.
„Vă așteptăm în număr cât mai mare la Teatrul “Toma Caragiu” în această stagiune, să trăim împreună emoția teatrului – un spațiu al autenticității, al întâlnirilor profunde și al poveștilor care ne unesc”, transmite conducerea Teatrului ploieștean.
***Tema nuvelei o reprezintă consecințele negative pe care setea de îmbogățire le aduce asupra destinului omenesc. Autorul este convins că goana după bani aduce numai rele în viață și, în final, duce la pierzanie. Astfel, Moara cu noroc este o nuvelă psihologică care are loc în satul transilvănean din a doua parte a secolului al XIX-lea.
Scrierea lui Slavici are 17 capitole nenumite (numerotate cu cifre romane), cu o narațiune în ordine cronologică și o compoziție clasică.
„Moara cu noroc” începe și se termină cu cuvintele bătrânei, soacra lui Ghiță: „Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci, dacă e vorba, nu bogăția, ci liniștea colibei tale te face fericit.” și respectiv „Simțeam eu că nu are să iasă bine; dar așa le-a fost data.”, care sugerează unitatea întregului.
În nuvelă apar numeroase expresii populare și proverbe, ca de exemplu, „ce-i în mână nu-i minciună“, „când mi-i vedea eu ceafa cu ochii“.
Reputatul critic literar George Călinescu în Istoria literaturii române de la origini până în prezent consideră că „Moara cu noroc” este „o nuvelă solidă, cu subiect de roman. Marile crescătorii de porci în pusta arădană și moravurile sălbatice ale porcarilor au ceva din grandoarea istoriilor americane cu imense prerii și cete de bizoni.[…] Sămădăul Lică este un hoț și un ucigaș, acoperit de persoane tari […] Cârciumarul Ghiță se pune în drumul porcarilor, unde se câștigă bani mulți, și se așează la mijloc între ordinea juridică a statului și legislația mutuală a hoților.”
Nuvela a fost ecranizată în 1955 de către regizorul Victor Iliu. Filmul a fost nominalizat la Palm d’or la Festivalul Filmului de la Cannes. În 2015 a fost ecranizată de regizorul Marian Crișan ca Orizont (adaptare liberă).