Unii elevi ar vrea DESFINTAREA Bacalaureatului. Cine, cum, de ce?

Mai avem sau nu nevoie de BACALAUREAT?! Aceasta-i întrebarea…Mai ales după ideea lansată de reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța care ar dori ELIMINAREA „examenului Maturității”…

,,Bacalaureatul este un examen din inerție, nu știm ce vrem cu el, ci doar ne-am obișnuit să îl dăm în fiecare an, fără vreun scop sau beneficiu. În plus, nici măcar nu îi cunoaștem baza legală, având în vedere faptul că nici Legea Educației nr. 1/2011, nici Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023 nu s-au aplicat cu privire la acesta. Pe lângă faptul că materia este foarte multă, este învechită. Este total absurd ca o țară membră Uniunii Europene să rămână într-o continuă buclă temporală! Suntem în anul 2024, iar elevii încă sunt forțați să învețe comentarii kilometrice ale operelor literare din anii 1800, pe care oricum le uită după ce ies din sala de examen. Ar fi declarat Lorena Drăgușin, președinta Asociației Elevilor din Constanța (AEC)

„Din păcate, în România a crescut rata analfabeţilor funcţionali. 42% dintre elevii din ţară nu pot interpreta o informaţie şi nu pot avea propriile idei, din cauza faptului că au fost învăţaţi să tocească pentru a trece de un examen. Examenul de Bacalaureat este inutil, având în vedere că multe facultăţi au examen de admitere, iar cunoştinţele de bază ale elevului au fost deja testate înainte de admiterea la liceu. În plus, nu testează adecvat competenţele reale ale elevilor, iar aceştia rămân cu o înţelegere superficială a conceptelor importante”, susțin tinerii din Asociația Elevilor din Constanța, într-un comunicat.

„Solicităm crearea unei comisii de experţi care să regândească parcursul liceal, astfel încât cunoştinţele elevilor să fie cu adevărat testate, nu capacitatea de a memora! Solicităm eliminarea examenului de Bacalaureat, care nu verifică adevăratele competenţe ale elevilor!”, transmit membrii AEC.

*Interesant de menționat, comunicatul cu pricina NU apare postat pe pagina Asociației (https://www.facebook.com/aeconstanta/ ) și nici pe site-ul acesteia.

Să vorbește, în acest context,  de necesiatea de a se pune accentul pe ce este relevant la finalul ciclului liceal” dar și de  „măsurarea”( de ce, e sfoară sau sacoșă plină cu… oarece?!) unor competențe, atitudini, și a gândirii critice, de „contorizarea” gradului de pregătire al fiecăruia pentru viața de adult…

Hm… Ne permiteți să… exprimăm și noi niscaiva opinii?!

Chestia asta cu „măsurarea”/„contorizarea”… „SUNĂ” nefericit! Asta așa, ca un prim aspect. În al doilea rând, orice discuție pe tema Bacalaureatului și în privința oricărui examen din învățământul obligatoriu trebuie sp aibă la bază idea că orice om, în viață, trebuie să aibă o temelie, să poată face pași mai departe mulțumită CULTURII, CUNOȘTINȚELOR ACUMULATE. Sigur, materia, modul de predare, conceptele trebuie adipate, modernizate, dar nu poți scoate din BAZA cunoștințelor GEOMETRIA, de exemplu, ISTORIA NAȚIONALĂ, MARII SCRIITORI, CULTURA, GEOGRAFIA. Dacă aspiri la orice acrieră, la o viață social de success, la călătorii de vis, la o casă cu 3 etaje și o familie împlinită nu o poți face „cu mintea goală”. Și asta NU cu toceală, cu cu învățare, care nu are de-a face cu toceala stil papagalicește, cum zicea un dascăl. E nevoie de școală, de educație, de examene, de ține, de aspirații. E nevoie de muncă, de aprofundarea cunoștințelor… ALTFEL…