Regasirea unui TEZAUR. Si-a unui mestesug ce poate, trebuie sa aiba VIITOR, nu doar… trecut

L-am regăsit AICI (Aici, în inspirata expoziție găzduită de Muzeul Județean de Artă Parahova) exact așa…, așa cum spunea reputatul Prof. Ioan Sorin Apan: ”Costumul tradiţional este un adevărat templu la purtător, o imago mundi care conţine o sumă de simboluri, hierofanii, revelări ale sacrului care îi dau o poveste şi ne dau în acelaşi timp nouă o identitate culturală unică, inimitabilă… Căci pe costum este scris acelaşi lucru-anume că omul poate accepta lumea nevăzută pornind de la simbolurile din lumea văzută şi astfel să-şi taie un drum înspre Dumnezeu. Un costum nefalsificat trebuie să conţină o naraţiune cosmologică, e o minirecapitulare a cosmosului.”

L-am regăsit în bucuria lui de a ne înveșmânta în Frumos sufletul și trupul… într-un eveniment în care emoția, Românismul, dorul, meșteșugul, trilul și taina au horit. La zi de sărbătoare… De drag de Ie, de SânzIEne, de RomânIE… L-am regăsit în oameni frumoși (puținii ploieșteni care au venit la înveșmîntați în costume tradiționale sau purtînd divers eelemente ale acestui ceva ce-și merită pe deplin statutul de axis mundi a tradițiilor nostre străvechi…

L-am regpsit și ne-am bucurat, am zâmbit larg și n-am ostenit în a admira exponatele, în a le contempla… aducându-ne aminte poveștile atîtor meșteri neîntrecuți.

Vizitați această expoziție! Vă va bucura inima!

Narațiunea expoziției IMAGOCOSTUM poartă spectatorul într-o călătorie vizuală al cărui protagonist este costumul etnic românesc, facilitându-i deopotrivă dialogul cu obiectul cultural prin prezența sa precum si cu costumul fashion contemporan de inspirație folclorică prezentat în expoziție și îndeosebi cu imaginea fotografică ca formă de reprezentare a costumului în arta contemporană.

Acest concept expozițional ia naștere ca urmare a demersului de cercetare în cadrul CESI, Universitatea București a autoarei, Iraida Florea și a experienței sale profesionale în universul modei internaționale.

Apariția în imagini artistice a costumului etnic românesc, sporește semnificația de simbol național identitar, lucru care face ca picturile lui Theodor Aman (1831-1891), ale lui C.D. Rosenthal (1820-1851), Nicolae Grigorescu (1838-1907), cărora li se alătură fotografiile primului fotograf al costumului național, artistul fotograf Carol Popp de Szathmary (1812-1887) sau Franz Duscheck să lanseze o modă; imaginile costumului surprinse de acești maeștrii, fiind inspirate și realizate în urma diverselor evenimente socio-politice din epocă.

Cea de a III-a ediție a expoziției IMAGOCOSTUM concepută de Iraida Florea propune să parcurgem împreună călătoria inedită a dezveșmântării mitului imaginii proiectate de costumul etnic românesc în diverse forme ale artelor plastice, performative și moderne.

Narațiunea acestui univers interdisciplinar al costumului etnic românesc este aportul artistei-curatoare la bagajul informațional care îl descrie și omagiul adus creatorilor de costum autohtoni, artiștilor care l-au prezentat, reprezentat și designerilor de modă care l-au reinterpretat pentru spectacolele de modă, film sau teatru și tuturor celor care apreciază veșmântul ca formă de expresie estetică al cărui ecou reverberează în timp și spațiu păstrându-și mereu eticheta de icon devenit.

Regăsirea TEZAUR. Și-a unui meșteșug ce poate, trebuie să aibă VIITOR, nu doar… trecut