Mihai Apostolache avertizeaza ca Guvernul a incalcat, din nou, Constitutia

Mihai Apostolache, lector univ.dr. şi Director al Centrului de Studii şi Cercetări Juridice şi Socio-Administrative din cadrul Universităţii Petrol-Gaze din Ploieşti, avertizează, într-un articol publicat recent într-un săptămânal local, cu privire la încălcarea de către Guvern a Constituţiei României, prin adoptarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 41/2015.

Iată textul articolului:

“În anul 2015, Legea administraţiei publice locale a fost modificată de 5 ori, ultimul act normativ care a adus completări acestei legi fiind Ordonanţa de Urgenţă nr. 41/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru reglementarea unor măsuri bugetare. Cum mai sunt doar două luni până la încheierea acestui an, este posibil să asistăm la noi schimbări legislative, fie prin lege, fie prin ordonanţă de urgenţă. Prin Ordonanţa de Urgenţă nr.41/2015 s-au introdus, în Legea administraţiei publice locale, două noi articole, şi anume art.55¹şi art. 99¹.

Prin art. 55¹, respectiv 99¹ s-a inventat o nouă modalitate de înfiinţare a consiliului local şi judeţean, şi anume reconstituirea organului deliberativ local sau judeţean din membrii supleanţi. Astfel, în cazul dizolvării consiliului local sau judeţean în condiţiile art.55 alin. 1 lit.a şi b din Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale, prin convocarea de către prefect a consilierilor supleanţi, se reconstituie consiliul local sau judeţean.

În opinia noastră, această invenţie legislativă este neconstituţională. Un organ administrative odată dizolvat nu poate fi înfiinţat decât prin alegeri pentru că, în cazul consiliului local sau judeţean, modalitatea de înfiinţare este alegerea. Potrivit art. 121 alin.1 din Constituţia României, “autorităţile administraţiei publice, prin care se realizează autonomia locală, sunt consiliile locale alese şi primariiale şi, în condiţiile legii”, iar potrivit art. 122 alin. 2, “consiliul judeţean este ales şi funcţionează în condiţiile legii”. Prin urmare, singura formă de înfiinţare, de constituire a consiliului local sau judeţean este prin alegere. Orice altă modalitate de înfiinţare a consiliului local sau judeţean este în afara cadrului constituţional.

Aşa cum se susţine şi în literatura de specialitate, alegerea nu reprezintă o simplă modalitate de constituire a autorităţilor autonome, ea influenţează însă şi natura juridică a acestor autorităţi, de autorităţi ale administraţiei publice locale care au misiunea să realizeze autonomia locală în unităţile administrativ-teritoriale.
Dacă nu intervenea dizolvarea consiliului local şi anumite locuri rămase vacante se completau cu supleanţi eram în prezenţa aceluiaşi for deliberativ local sau judeţean. În situaţia în care forul deliberativ local sau judeţean s-a dizolvat, deci şi-a încetat de drept existenţa, nu poate să se constituie un nou consiliu local din supleanţi, pentru că acel nou consiliu local trebuie să rezulte din noi alegeri.

Toate aceste intervenţii legislative sau, mai clar, „cârpeli legislative”, nu sunt decât rezultatul deciziei eronate de a nu se mai organiza alegeri locale cu mai puţin de un an de zile înainte de expirarea mandatului actualelor autorităţi ale administraţiei publice locale”, scrie Mihai Apostolache in articolul aminitit.