Expozitie israeliana la Muzeul de Arta Ploiesti

Ambasada Israelului la București, împreună cu Muzeul Judeţean de Artă Prahova„Ion Ionescu-Quintus“, organizează joi, 11 octombrie 2018, ora 16, la sediul său dinPloieşti, B-dul Independenţei nr. 1, vernisajul expoziției „Legământul părților“ a artistei israeliene Tal Bear.

„Tal Bear (n. 1986), artistă și terapeut prin artă, locuiește și creează în Ierusalim. Licențiată a Departamentului de Arte Frumoase al Academiei de Artă și Design Bezalel. Este absolventă de masterat în terapie prin artă, a Institutului David Yellin.

Lucrările sale au fost expuse în diferite locații de-a lungul anilor. Aceasta este prima sa expoziție personală.  Tal Bear utilizează diferite tehnici de disecție și reconstrucție, în concordanță cu tema prezentă în toate creațiile sale.

Impulsul de a tăia și diviza se poate autosatisface în artă. În „Legământul Părților“, Dumnezeu îi poruncește lui Avraam să-și taie animalele și să aranjeze bucățile față în față, simetric. Imitând această narațiune, lucrările lui Tal Bear exprimă un spațiu în care obiectele se separă și extremitățile se contopesc. În creațiile sale, artista ilustrează golul dintre două capete diferite, în același timp având înțelegerea că acestea se pot asocia, vedea una pe cealaltă, confrunta ori chestiona. Artista revendică o nevoie pentru un eveniment important, o ceremonie, un pact. Nevoia de a diseca pentru a determina o noutate să renască din propriile piese. Organele interne și externe sunt interconectate, iar în același timp acestea exprimă teama primară de a fi legate, de a rămâne astfel. Acest atașament poate exista doar în urma pactului ceremonial. Pentru TalBear, această ceremonie presupune parcurgerea benzii lui Möbius: o formă bidimensională cu o singură față. Din perspectivă matematică, este o arie cu limbaj propriu, ce nu poate fi acordată. Parcurgând banda, într-o direcție sau alta, se pierd simțul orientării și cel al realității. Totul este înăbușit și opac, fără a se ști dacă sensul e ascendent sau descendent. Abilitatea pictoriței de a exprima acest fapt devine clară, apoi se ascunde și dispare.“ (prezentarea realizată de Ambasada Israelului în România)

„Cu o solidă pregătire nu numai artistică, ci şi psihologică, psihatrică, sociologică şi, am spune, şi filozofică, artista îşi înscrie propriul demers artistic în zona catharsis-ului în ambele lui sensuri, de eliberarea prin act artistic şi de terapeutică a subconştientului prin care zone obscure sunt descărcate lăsând de fiecare dată „un spaţiu îngust mai curat“ („a tiny, cleanerspace”), aşa cum afirmă ea însăşi în textul de autodefinire, de o aparte profunzime.

În prezenta expoziţie pleacă de la o poveste biblică, cea în care Avram oferă divinităţii, ca o statornicire a legământului cu acesta, un sacrificiu animalier: „Şi Domnul i-a zis: «Ia o juncană de trei ani, o capră de trei ani, un berbec de trei ani, o turturea şi un pui de porumbel». Avram a luat toate dobitoacele acestea, le-a despicat în două şi a pus fiecare bucată una în faţa alteia, dar păsările nu le-a despicat. Păsările răpitoare s-au năpustit peste stârvuri, dar Avram le-a izgonit. La apusul soarelui, un somn adânc a căzut peste Avram şi iată că l-a apucat o groază şi un mare întuneric“ (Geneza, 15).

Starea în care cade Avram după sacrificiu se aseamănă cu unele stări psihice în care inconştientulîşi face cunoscute angoasele, eliberându-se.

Artista, impresionată de acest episod nu numai ca istorisire şi straturile sale multiplu simbolice, ci şi imagistic, prin violenţa lui, îl traduce plastic în formule diferite ca tehnică (The Bisection of theAnimals, The CovenantBetween The Parts, Split, A Present, Hysteria). Creatoare a unei sugestive mitologii proprii, alături de multe alte referinţe culturale şi sociale, Tal Bear apelează la simbolul animalului sacrificat pentru a arăta fragilitatea existenţei în toate formele ei, inclusiv şi mai ales a existenţei psihice.“

(dr. Mihaela Varga – „Construcţia de structuri simbolice personale“).