EXCLUSIV: Simularea Evaluarii Nationale la Limba si Literatura Romana?! Poate… SIMULACRU! Asa, tinerii nostri, in viitor, vor avea creierul neted ca apa unui lac

Asta nu e probă de examen la LIMBA și LITERATURA ROMÂNĂ! E… KITSCH!  Bun! Dai spre analiză/provocare prin diverse exerciții texte la prima vedere. Dar de ce să IGNORI totalmente scriitorii consacrați? Nu cumva așa dai un semnal că elevii nu preamai trebuie să-și omoare timpul cu lecturile „clasice”, cu marii autori nemuritori?! A, sunt demodați, cum spunea cu aplomb, nu demult, un profesor DE SPECIALITATE, înfuriat că un elev de clasa a VI-a îi prezentase drept „lectură de vacanță” poezii de Vasile Alecsandri, „Insula Misterioasă” de Jules Verne (cine mai e și ăsta, nu-i așa?”, Winnetou și Fefeleaga)?! Nu cumva arunci în beci „lumina” marilor scrieri? Nu cumva sepune piciorul pe accelerație în detronarea valorilor imuabile?! A, să nu mai aibă de-a face copilașii, sărăcuții (cu duhul și cu…. gândirea… extrapalată!) cu d-alde arhaisme, neologisme, regionalisme, cu miezul limbii și literaturii române care a pus temelie CULTURII NAȚIONALE,s ă nu cumva să li se „scrântească” mintea?!?!?! NU! AȘA NU E BINE!

Ei bine,trebuie să știți că elevii de clasa a VIII-a au primit luni, la Simularea Evaluării Naționale la Limba și Literatura Română două texte la prima vedere la simularea probei la limba și literatura română.  Primul text a fost un fragment din romanul „În umbra ei” de Simona Antonescu, iar al doilea din articolul profesorului Liviu Papadima, „Pisica mea în sala de lectură”,  publicat în Dilema veche în 2017.

Ambele texte sunt din autori români contemporani, în viață și că nu conțin arhaisme, regionalisme și alte cuvinte greoaie sau situații complicate, ca în cazul altor texte date în trecut la acest examen.

Pe baza acestor două texte, absolvenții de gimnaziu au avut de răspuns la o serie de cerințe, primele fiind itemii de atenție și de identificare pe text a unor aspecte solicitate. Primii patru itemi au fost de tip grilă, în care elevii trebuie a trebuit să pună  litera corespunzătoare răspunsului corect într-o casetă.

Subiectul I, A, punctul 5 – elevii au avut de bifat dacă enunțurile date sunt false sau adevărate, câte trei enunțuri din fiecare text, potrivit broșurii de examen consultată de Edupedu.ro.

Subiectul I, punctul 6 a fost de identificare a unei trăsături a unui personaj. În acest caz era vorba despre Sada, mama îngrijorată că nu putea să-și culce fata.

Itemul 7 a cerut identificarea unui element de conținut comun al celor două texte date, cu valorificarea unei „secvențe relevante” din fiecare text. Enunțul scris de elev trebuia să aibă minimum 30 de cuvinte.

Plecând de la textul lui Liviu Papadima, punctul 8 îi întreabă pe elevi dacă „cred că există mai multe feluri de a descifra lumea în care trăim?” Subiectul aștepta un răspuns motivat în 50-100 de cuvinte.

Punctul 9  „invita” elevii la o asociere între fragmentul din romanul „În umbra ei” de Simona Antonescu, primit la probă, și un alt text literar. Asocierea putea fi făcută cu un text studiat la clasă sau cu unul din lectura suplimentară a adolescenților. Argumentarea ar fi trebuit să fie făcută în 50-100 de cuvinte și în cadrul acesteia să valorifice „o valoare comună”.

Subiectul I B, punctele 1-8 au fost cerințe de vocabular și gramatică, primele 4 notate cu câte 2 punte, iar următoarele 4 cu câte 6 puncte.

Subiectul al II-lea, notat cu 20 de puncte, le-a cerut elevilor să facă un rezumat al textului de Simona Antonescu în 100-150 de cuvinte. Din aceste 20 de punte, 8 erau acordate pentru respectarea regulilor de redactare, claritate, coerență, ortografie, punctuație.

În ritmulși în halul ăsta, încet-încet, tinerii noștri, în viitor, vor avea creierul neted ca apa unui lac molcom, în acre nici măcar soarele n-ar vrea să-și reflecte strălucirea…

De precizat că, la nivelul județului Prahova, 7589 de absolvenți ai clasei a VIII-a au fost așteptați să participe astăzi la simularea Evaluării Naționale, proba la limba și literatura română.