-Domnule Președinte al CCI Prahova, Aurelian Gogulescu, ce semnificație are Topul Firmelor Prahovene pentru mediul de afaceri local? Ce impact a avut în anii anteriori acest eveniment asupra firmelor premiate?
În primul rând, aș spune că, așa cum toamna se culeg roadele pământului, tot astfel, toamna, companiile performante culeg laurii succesului, în cadrul Galei „Topul Firmelor”, organizată de peste trei decenii în județul nostru, de către Camera de Comerț și Industrie Prahova. Spre deosebire de multe alte clasamente care apar pe piață în această perioadă a anului, cel realizat în cadrul sistemului cameral românesc, în fiecare județ, după o metodologie unică, foarte laborioasă, care ia în calcul un număr de cinci indicatori din bilanțul firmelor, este un top cu adevărat relevant pentru valoarea și seriozitatea unei firme. Un aspect extrem de important este acela că una din atribuțiile camerelor de comerț, statuate prin lege, este aceea de a realiza, în fiecare an, un clasament al firmelor din județ.
În ceea ce privește evenimentul în cadrul căruia sunt premiate companiile prahovene de top, Gala Topul Firmelor Prahovene este o adevărată sărbătoare a performanței în business, este cel mai amplu, mai strălucitor și mai mediatizat eveniment al comunității prahovene de afaceri, așteptat cu bucurie și entuziasm, pe care îl organizăm, în fiecare an, la sfârșitul lunii octombrie. Prin anvergura sa, prin nivelul ridicat al participării – atât din punctul de vedere al valorii firmelor, cât și al personalităților invitate – din Corpul Diplomatic, din administrația centrală și locală, din țară și din străinătate – Gala Topul Firmelor Prahovene este evenimentul de top al CCI Prahova, precum și al întregii comunități de afaceri din județul nostru. Așadar, pentru o firmă, situarea în clasamentul Topul Firmelor Prahovene este, cu siguranță, o confirmare a valorii, a seriozității, a bonității în business, dar și un prilej de mândrie. De cele mai multe ori, în vizitele noastre la sediul firmelor, în vitrinele cu distincții și trofee, la loc de cinste se află cele decernate de CCI Prahova, așa cum și în mediul online – pe paginile de internet sau pe conturile de socializare ale firmelor, aceste distincții și trofee sunt etalate și promovate în atenția partenerilor și colaboratorilor.
-Cum a evoluat economia județului Prahova în ultimul an, având în vedere contextul economic național și internațional? Ați observat tendințe noi sau schimbări majore în structura economică a județului?
Contextul și evoluțiile economice actuale au conturat un peisaj caracterizat de volatilitate și incertitudine, în care companiile se confruntă cel mai adesea cu provocări, care sunt percepute, pe bună dreptate, ca dificultăți. Dacă în perioada post pandemie 2022–2023, economia românească a cunoscut o așteptată și bine-venită creștere, anul 2024 – care a avut un start bun, promițător, se va sfârși, cel mai probabil, în viziunea analiștilor, într-o notă de îngrijorare, mai cu seamă dacă privim mai departe, spre 2025. Și pentru că 2024 nu s-a încheiat încă, iar despre 2025 se poate vorbi doar din perspectiva previziunilor, să ne focusăm pe rezultatele economice din 2023, care au stat și la baza realizării clasamentului Topul Firmelor Prahovene, ediția a XXXI-a.
Creșterea produsului intern brut la nivelul economiei românești a fost anul trecut de 2,1%, sub cea din 2022, în valoare de 4,7% și peste cea previzionată pentru acest an – de doar 1.2%. E adevărat că nu sunt creșteri semnificative, însă contextul economic global a fost și este unul foarte complicat.
Pentru Prahova, 2023 a fost un an economic bun, oglindit atât în creșterea PIB-ului, cu cca. 2,9% față de 2022, dar și un an rodnic din punct de vedere al investițiilor realizate – atât cele publice, stimulate din fonduri ale Uniunii Europene, cât și cele private – autohtone sau străine. De fapt, investițiile străine directe, care se cifrează la un total de 3,3 miliarde euro, la care se adaugă – bineînțeles – investițiile cu capital românesc, au reprezentat principalul motor al creșterii economice prahovene, alături de exporturile de mărfuri și servicii. Exporturile au atins în 2023,3 miliarde euro, adică cca. 4% din exportul României. Chiar și așa, cu o activitate dinamică la export, balanța economică a județului Prahova, ca și a României, continuă să fie una negativă. Acesta este unul din principalele motive pentru care activitatea de relații externe și cooperare internațională a Camerei de Comerț și Industrie Prahova își propune, prin toate acțiunile întreprinse, să contribuie la echilibrarea acestei balanțe – atât prin creșterea exporturilor cât și prin diminuarea importurilor, atât cât este posibil, atunci când mărfurile românești le pot înlocui pe cele de proveniență străină.
În ceea ce privește structura economică a județului nostru pe domenii mari de activitate, realizată după ultimele date disponibile de bilanț (decembrie 2023), a înregistrat modificări semnificative față de anul precedent (2022), în cazul unora dintre domenii, astfel încât tabloul economic prahovean, ca pondere a domeniilor, după cifra de afaceri, se prezintă astfel – industrie: 38% (creștere cu 37,5%), comerț: 29% (scădere cu 40%), servicii: 16% (creștere 33,3%), construcții: 11% (creștere 57%), agricultură: 3% (creștere 25%), turism: 2% (creștere 66,6%), cercetare – dezvoltare – high-tech: 1% (creștere 66,6%). Industria petrolieră continuă să fie sectorul-fanion al întregii economii prahovene, cu cca. 700 de firme care au o cifră totală de afaceri de 2,2 miliarde euro și o pondere în activitatea economică de 16%.
Care au fost principalele provocări pe care companiile prahovene le-au întâmpinat în 2024? Cum a sprijinit Camera de Comerț și Industrie Prahova firmele în depășirea dificultăților?
Anul 2024 poate fi considerat un an al provocărilor, dar și al oportunităților. Evoluția economiei românești și – implicit – a celei prahovene a fost influențată, bineînțeles, și de dinamica economică internațională, pusă sub semnul întrebării de inflație, de potențiala reapariție a unei crize energetice, dar mai ales de potențialul distructiv al conflictelor, de la războiul din Ucraina la cel din Orientul Mijlociu. Așadar, provocările cu cel mai mare impact asupra activității companiilor prahovene au fost și sunt, în continuare, creșterea taxelor, lipsa de predictibilitate, rata inflației, în creștere, scăderea vânzărilor – datorată scăderii cererii, dar și gestionarea resurselor umane – tot mai dificilă într-un peisaj concurențial. Totodată, schimbările tehnologice reprezintă o provocare constantă, întrucât companiile trebuie să investească în inovație și să adopte noi tehnologii pentru a rămâne competitive.
Camera de Comerț și Industrie Prahova își adaptează în permanență programul de acțiuni și evenimente la nevoile de informare, reprezentare, promovare și instruire ale firmelor. Indiferent că sunt seminarii, conferințe, workshop-uri, întâlniri de afaceri, cursuri de formare și perfecționare profesională, misiuni economice în străinătate sau manifestări expoziționale, toate aceste acțiuni sunt realizate cu un scop precis – sprijinirea firmelor pentru a face față cât mai bine provocărilor permanente la care sunt expuse. Din această perspectivă, am aprecia în mod deosebit o comunicare mai activă și mai aplicată din partea firmelor privind nevoile pe care le au, așa încât și suportul nostru, concretizat în servicii și soluții punctuale, să le poată fi cât mai util.
În contextul schimbărilor tehnologice și digitale, cum vedeți adaptarea firmelor prahovene la noile tehnologii? Există inițiative concrete din partea CCI Prahova pentru a sprijini digitalizarea mediului de afaceri?
Având în vedere că progresele tehnologice domină mediul de afaceri, implementarea de noi tehnologii și transformarea digitală sunt imperative pentru supraviețuirea și dezvoltarea afacerilor. Totuși, un astfel de demers vine la pachet cu un set de provocări – complexitatea integrării, nevoia de integrare a competențelor digitale ale echipei sau preocupări privind securitatea datelor. De altfel, conform unui studiu, 46% dintre companii consideră că digitalizarea și tehnologizarea reprezintă cea mai mare oportunitate pentru afaceri, deoarece permit creșterea eficienței. Și din această perspectivă, a adaptării firmelor la era digitală, Camera de Comerț și Industrie Prahova încearcă să țină pasul și să vină în întâmpinarea tuturor acestor provocări deloc simple, dar atât de necesare. Un exemplu în acest sens este conferința intitulată „Transformarea digitală a companiilor, soluții de informatizare și oportunități de finanțare”, pe care am organizat-o în colaborare cu Uniunea Națională a Patronatului Român și cu firma Fimavi. Un alt exemplu îl constituie cursurile gratuite de digitalizare, care se adresează angajaților firmelor, pe care le organizăm în cadrul proiectelor finanțate din fonduri europene.
În ce măsură firmele din Prahova se implică în dezvoltarea durabilă și inițiativele de protecție a mediului? Ați observat o creștere a interesului pentru sustenabilitate și investiții ecologice în județ?
La sfârșitul lunii iulie a anului trecut, Comisia Europeană a adoptat standardele europene de raportare asupra dezvoltării durabile, pentru a fi utilizate de către toate companiile care fac obiectul Directivei privind raportarea asupra durabilității corporative (CSRD). Acestea marchează un important pas înainte în tranziția către o economie durabilă a Uniunii Europene. Acest document se aplică de la 1 ianuarie 2024, pentru exercițiile financiare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date, este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre. Aplicarea sa va fi introdusă treptat pentru alte categorii de întreprinderi bazate pe abordarea etapizată. Deocamdată, în România se aplică întreprinderilor mari și întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) cotate la bursă, precum și societăților-mamă ale grupurilor de firmă. Dar, chiar înainte de reglementarea legală a acestor standarde privind dezvoltarea durabilă, un număr tot mai mare de companii din România și din Prahova, de toate mărimile, și-au asumat, în cadrul unor angajamente proprii, responsabilitatea față de părțile interesate, pentru a contribui la dezvoltarea economică prin integrarea în propriul model de business a tuturor aspectelor sociale și de mediu. Această adaptare, tot mai accelerată, are loc în paralel cu capacitatea de a inova și de a face față provocărilor actuale, nu doar la nivel local, sau național, ci și la scară globală.
În Prahova – un județ cu vocație și tradiție industrială, aspectele protecției mediului, integrate dezvoltării durabile, au început să se aplice de aproape două decenii, mai întâi, de către companiile multinaționale, iar pe parcurs, companiile cu capital integral românesc au adoptat din ce în ce mai frecvent măsuri în această direcție. Abordarea responsabilă a firmelor a fost apreciată și evidențiată de către Camera de Comerț și Industrie Prahova, încă de la început, prin decernarea în cadrul Galei Topul Firmelor Prahovene a Trofeului Responsabilității Sociale a Întreprinderilor, unul dintre cele mai longevive trofee pe care noi le acordăm. Acest trofeu premiază firmele care implementează cu succes conceptul de responsabilitate socială a companiilor, pentru o dezvoltare durabilă, obținând rezultate remarcabile în această direcție.
Totodată, multe dintre programele de formare și perfecționare profesională pe care le organizăm periodic sunt cele având ca tematică gestionarea deșeurilor, respectiv, responsabil de mediu.
Care este rolul pe care îl joacă investițiile străine în economia județului Prahova? Ați observat o creștere a investitorilor străini în 2024?
Investițiile – autohtone și străine, alături de activitatea de export, sunt cei doi piloni importanți ai dezvoltării economice a județului nostru. În ceea ce privește investițiile străine directe, în valoare de 3,3 miliarde euro, acestea situează Prahova pe locul 3 între județele României. Trebuie neapărat menționată aici și dezvoltarea investițiilor existente deja, prin mărirea capacității de producție. Totodată, firmele cu capital românesc continuă să se dezvolte, alocând resurse importante investițiilor.
Chiar și în ultimii ani, începând cu perioada pandemiei, județul Prahova a atras investiții importante în valoare de aproape 750 milioane euro (anii 2020 – 2023). În continuare, există un interes deosebit din partea investitorilor pentru a-și dezvolta afacerile în județul Prahova, pe care îl salutăm.
Unul dintre factorii importanți care fac din Prahova un magnet pentru investițiile străine sunt cele 17 parcuri industriale cu administrare publică și privată de pe teritoriul județului. În acestea își desfășoară activitatea 360 de firme, cu un număr de aproximativ 27.000 de salariați. În Prahova sunt 1.743 de firme cu capital străin, din 96 de țări.
O importantă investiție străină inaugurată în Prahova în 2024 este cea a concernului turc Borusan, care, în urma unei investiții de 20 milioane Euro, a deschis fabrica Borusan Pipe – de producție de țevi care intră în componența automobilelor, la Ariceștii Rahtivani.
Cum colaborează CCI Prahova cu autoritățile locale și naționale, pentru a crea un mediu de afaceri favorabil și a atrage noi investiții? Există proiecte de dezvoltare economică de amploare pentru județ?
CCI Prahova a funcționat și a acționat întotdeauna ca o punte de legătură între mediul de afaceri și reprezentanții administrației, pornind de la premiza că singura politică pe care trebuie să o facă este aceea a firmelor, în slujba lor și – implicit – a întregii comunități de afaceri. Inclusiv parteneriatele inter-instituționale încheiate și derulate cu instituțiile administrației locale sau centrale au fost statuate pe principiul de neangajare politică a CCI Prahova, poziționare care s-a dovedit a fi benefică pentru încrederea, respectul, notorietatea și aprecierea de care se bucură organizația noastră în aproape 35 de ani de existență și activitate modernă.
Reprezentanții instituțiilor administrației publice locale, județene și centrale ne sunt parteneri și colaboratori în multe dintre acțiunile și evenimentele pe care le organizăm pentru firmele județului – conferințe, seminarii, manifestări expoziționale, consultări cu mediul de afaceri.
Proiectele de dezvoltare economică a județului, în legătură directă cu provocările economice și sociale privind tranziția către o economie verde, sunt cuprinse în Programul de Tranziție Justă (PTJ) 2021 – 2027. Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Muntenia, în calitate de Organism Intermediar pentru acest program, gestionează 277 milioane de euro – fonduri europene nerambursabile dedicate exclusiv companiilor și administrațiilor publice locale din județul Prahova – pentru a face față provocărilor care urmează. Astfel, prin PTJ, în Prahova vor fi create 1.600 noi locuri de muncă, se vor înființa 369 de întreprinderi noi și vor exista noi capacități de energie verde de 34 MW. Întreprinderile mici și mijlocii din județ, dar și cele mari pot beneficia de sprijin financiar substanțial pentru retehnologizare în vederea scăderii emisiilor de dioxid de carbon, pentru implementarea de proiecte care folosesc surse regenerabile de energie, pentru dezvoltarea economiei „verzi” și pentru crearea de noi locuri de muncă. De asemenea, prin intermediul acestui mecanism de finanțare, autoritățile publice vor avea la dispoziție fonduri pentru creșterea eficienței energetice, dezvoltarea unui transport ecologic și îmbunătățirea infrastructurii energetice.
De fapt, în privința dezvoltării economice a județului, activitatea Camerei de Comerț și Industrie Prahova, precum și a autorităților administrației publice locale și centrale se focusează pe două direcții esențiale: promovarea și stimularea firmelor prahovene în țară și în străinătate, precum și atragerea de investiții străine în județul Prahova.
În contextul schimbărilor economice globale, care sunt prioritățile CCI Prahova pentru anul următor și cum planificați să sprijiniți mediul de afaceri local în fața noilor provocări?
Pentru anul 2025, care se anunță deja unul plin de provocări pentru mediul de afaceri, ca și pentru întreaga societate, abordarea Camerei de Comerț și Industrie Prahova se poate traduce simplu printr-un termen extrem de cuprinzător: „adaptare”.
Ne vom adapta, așa cum ne-am adaptat de fiecare dată, de-a lungul timpului, pentru a fi noi înșine sustenabili, iar astfel, pentru a putea fi utili cu serviciile noastre specifice, firmelor prahovene. Pot spune că ne-am pregătit pentru perioada care urmează, mai precis, pentru următorii 2-3 ani, atât cât se vor derula cele cinci proiecte finanțate din fonduri ale Uniunii Europene, pe care le-am scris și le-am depus încă de la începutul acestui an. La acest moment, toate cele cinci proiecte au fost câștigate – două dintre ele sunt deja demarate, iar trei sunt în plină etapă de contractare.
În cadrul acestor proiecte vom organiza pentru un număr de 1.200 salariați ai firmelor prahovene cursuri gratuite cu următoarele tematici: Digitalizare și Securitate Cibernetică, Manager Proiect, Referent Resurse Umane, Dezvoltare Personală, Branding Personal și de Ospătar.
Acestea se vor adăuga portofoliului propriu de programe de formare profesională în care se regăsesc cca. 20 de tematici de cursuri. În vederea pregătirii firmelor pentru schimbările preconizate în legislația fiscală, legislația muncii, a asigurărilor de sănătate, vom organiza, ca în fiecare an, de altfel, seminarii de prelucrare a acestor modificări legislative, cu partenerii noștri din instituțiile deconcentrate.
Vom relua consultările reprezentanților mediului de afaceri cu reprezentanții administrației locale și județene, evenimente care se bucură de fiecare dată de un interes extrem de mare din partea firmelor.
Pentru că problema deficitului forței de muncă este una dintre cele care se perpetuează de câțiva ani, târgurile de job-uri vor rămâne o constantă în programul manifestărilor expoziționale pe care le vom organiza în 2025.
Ce planuri are Camera de Comerț și Industrie Prahova în privința extinderii relațiilor comerciale internaționale ale companiilor din județ? Există piețe noi care au atras atenția?
Activitatea de relații externe și cooperare internațională reprezintă un segment important, reprezentativ pentru CCI Prahova, iar rezultatele sale concrete se oglindesc benefic în prezența masivă a investițiilor străine la nivelul economiei prahovene, precum și în activitatea intensă de export. Primirile de delegații diplomatice și de afaceri și organizarea de misiuni economice în străinătate fac parte din strategia bazată pe diplomație economică a activității noastre de relații externe, care are ca obiective promovarea intereselor economice prahovene la nivel mondial și sporirea competitivității internaționale a firmelor din județul nostru, concretizată în stimularea exportului de mărfuri și servicii și implicit – în reducerea deficitului comercial, care continuă să fie unul semnificativ, atât la nivelul județului, cât și la nivel național. De asemenea, atragerea de investiții străine continuă să fie o preocupare constantă.
Pentru anul 2025, agenda acțiunilor din sfera cooperării internaționale se conturează pornind de la discuțiile și întrevederile avute deja în cursul anului 2024, la care se adaugă noi inițiative de colaborare primite de la firmele prahovene sau de la potențiali parteneri externi. Zonele pentru care reprezentanții comunitătii prahovene de afaceri manifestă interes în ceea ce privește internaționalizarea afacerii acoperă, practic, majoritatea regiunilor lumii. Din această perspectivă, este foarte important ca în decizia demarării acțiunilor din sfera relațiilor externe să identificăm, la inițiativa firmelor, împreună cu Ambasadele acestor țări în România și cu Ministerul Român al Afacerilor Externe, ecuația optimă de organizare, care să genereze un maximum de potențial pentru viitoare colaborări, pentru cât mai multe firme.
Vom continua organizarea în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe a întâlnirilor cu reprezentanții Corpului Diplomatic, pe grupe de țări, pentru țările arabe, țările asiatice, țările Americii Latine. Aceste întâlniri au un potențial deosebit de identificare a interesului regional pentru cooperare economică și comercială.
Bazându-ne pe cele 109 acorduri de colaborare pe care CCI Prahova le-a semnat, de-a lungul timpului, cu camere de comerț și organizații omoloage din întreaga lume, avem cadrul necesar și capacitatea de a răspunde în orice moment solicitării oricărei firme de a iniția și dezvolta relații de colaborare cu parteneri din străinătate. Avem ca obiectiv, în continuare, reactivarea sau revigorarea unor piețe externe pe care în urmă cu peste trei decenii Prahova și România erau parteneri tradiționali, cu o activitate intensă de export.