Close Menu
Prahova Business
  • Acasă
  • Actualitate
    • CCI Prahova
    • Eveniment
    • Învăţământ
    • IT & Telecom
    • Media
    • Politica
    • Infractiuni economice
  • Administratie
  • Industrie/Companii
    • CSR
    • Energie
    • Licitatii
    • Mediu
    • Retail
  • Financiar
    • Analiza si prognoza
    • Banci – Asigurari – Bursa
    • Fonduri structurale
    • Legistlativ
  • Exclusiv PHB
  • Sanatate
  • Timp Liber
    • Turism
    • Cultura
    • Dezvoltare personala
    • Lifestyle
    • Sport
What's Hot

EXCLUSIV: Cand cresc, jucarii, caciulite si podoabe pentru Bradul de Craciun din croseta…, povestile devin realitate

16 noiembrie 2025

Cum am aflat ca, la Targoviste, doi oameni frumosi fac pielea sa „cante rock” si sa spuna povestile timpului

16 noiembrie 2025

CFR SA accelerează modernizarea gărilor Sinaia și Bușteni

16 noiembrie 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
News
  • EXCLUSIV: Cand cresc, jucarii, caciulite si podoabe pentru Bradul de Craciun din croseta…, povestile devin realitate
  • Cum am aflat ca, la Targoviste, doi oameni frumosi fac pielea sa „cante rock” si sa spuna povestile timpului
  • CFR SA accelerează modernizarea gărilor Sinaia și Bușteni
  • Cand un targ hand made devine traditie in Ploiesti, e nemaipoment, e de apreciat!  
  • Ministrul Sanatatii a mancat din mancarea pacientilor de la Spitalul Judetean de Urgenta Ploiesti!
  • Viziune noua privind structurarea si plata garzilor in spitale: Precizarile ministrului Sanatatii
  • Se deschide un magazin Romania Store la Ploiești!
  • Avem… Si CAMPION si VICECAMPION la Campionatele Nationale de Box pentru Tineret
  • Zeci de targi si echipamente mobile vin la Spitalul Judetean de Urgenta Ploiesti
  • MINUNAT: Orchestra Populara „Flacara Prahovei”, invitata la un eveniment de rang national la Otopeni
  • „Casa” noua pentru Spitalul de Pediatrie Ploiesti! Ce spun autoritatile?
  • EXCLUSIV: Reintalnire, printre flori de poveste bijuterii delicate si dovleci tricotati, cu neintrecuta Sorina Mihaela Gheorghiu, la un super-Targ „Handmade”
  • Despre Noi
  • Contact
Facebook YouTube
Prahova BusinessPrahova Business
Publicitate
duminică, noiembrie 16
  • Acasă
  • Actualitate
    • CCI Prahova
    • Eveniment
    • Învăţământ
    • IT & Telecom
    • Media
    • Politica
    • Infractiuni economice
  • Administratie
  • Industrie/Companii
    • CSR
    • Energie
    • Licitatii
    • Mediu
    • Retail
  • Financiar
    • Analiza si prognoza
    • Banci – Asigurari – Bursa
    • Fonduri structurale
    • Legistlativ
  • Exclusiv PHB
  • Sanatate
  • Timp Liber
    • Turism
    • Cultura
    • Dezvoltare personala
    • Lifestyle
    • Sport
Prahova Business
Home»Fabricat in Prahova

Din istoria DN1, Drumul Brasovului, o sosea de interes national, dar greu de realizat FOTO

By prahovabusiness.ro31 august 2020Updated:13 iunie 2025 Fabricat in Prahova Niciun comentariu5 Mins Read
DN1poveste
DN1poveste
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
Optimizare seo
Demo

Sute de mii de autovehicule tranzitează lunar DN1 în judetul Prahova fără ca șoferii să bănuiască lunga istorie a acestui drum de o importanță esențială pentru România.

Nestor Urechia a iubit și s-a atașat de județul Prahova, unde a petrecut o bună parte a vieții sale. Mai mult, i-a cunoscut foarte bine munții și văile! Nestor Urechia s-a născut la București, tatăl său fiind V.A. Urechia, un cunoscut istoric, scriitor, dar și om politic antebelic, de origine moldoveană, care a ocupat de-a lungul timpului multe demnități publice, fiind membru al Parlamentului Regatului Român timp de 34 de ani neîntrerupt, membru fondator al Academiei Române etc. În 1898 ministrul Lucrărilor Publice de la acea dată, Ion I.C. Brătianu, aflat la începutul fulminantei sale cariere publice și politice, decidea înființarea unui serviciu special care să se ocupe doar de șoseaua națională Câmpina-Predeal, numindu-l în această funcție pe inginerul-șef Nestor Urechia care avea studii serioase în Franța și era și profesor la Școala de Poduri și Șosele. Urechia publica în anul 1913, la cinsprezece ani de la numirea în funcție, lucrarea „Drumul Brașovului“, una extrem de amănunțită (peste 300 de pagini) despre ceea ce cunoaștem azi drept DN1 și segmentul său cel mai dificil și atunci, dar și azi, Câmpina-Predeal. Nestor Urechia a locuit în oraşul Buşteni pe strada ce îi poartă astăzi numele, într-o cochetă vilă amplasată în apropierea intrării pe Valea Cerbului.

Drumul care duce/a spre Brașov a contribuit de o manieră importantă la dezvoltarea Prahovei, având în vedere că ruta comercială debușa în câmpie, la Ploiești, înainte de a ajunge la București. Acest drum a cunoscut mai multe etape, care l-au adus în prim-planul comunicațiilor terestre din Muntenia, făcând legătura cu Transilvania și reușind treptat să devină principala cale de trecere, punând în umbră Valea Teleajenului sau pasul Rucăr-Bran. Inițial, în Evul Mediu, cea mai mare parte a înfloritorului comerț al sașilor din Brașov cu Muntenia se realiza prin pasul Rucăr-Bran. Cele două părți erau complementare- unii erau meșteșugari pricepuți, ceilalți agricultori înzestrați. Inițial, legătura între cătunul Posada și Predeal nu se făcea decât pe o potecă pe care se circula pe jos sau călare, individual. Dar chiar și pe această potecă erau negustori care se aventurau și-și transportau marfa pe aici (denumiți prahoveni, dar fără a avea neapărat legătură cu județul, ci pentru că își transportau marfa pe Valea superioară a râului Prahova). Marfa era descărcată de pe cai la Câmpina, unde se afla și vama Țării Românești, și încărcată în care.

Un eveniment important pentru deschiderea drumului l-a constituit ctitorirea mănăstirii Sinaia, sfințită la 15 august 1695, unde au ajuns șă trăiscă și 80 de călugări. Mănăstirea era punct de popas și înnoptare (drumul fiind atât de dificil, nu putea fi străbătut într-o singură zi). Din 1700 poteca a început treptat să fie lărgită, fiind transformată în drum de căruțe. Acest episod a durat un secol și jumătate. Austriecii au folosit acest drum, contribuind la lărgirea lui (cu salahori) din motive militare în timpul războiului ruso-austro-turc din 1736-1739, fiind o cale rapidă de a ajunge la București. În jurul anului 1800 pe lângă drum, el din ce în ce mai circulat, încep să apară cârciumi sau ospătării (cunoscute în epocă după numele proprietarilor, Enache, Drăguș, Mihai etc.) Însă în timpul ierinilor se putea trece pe acest drum cu mare greutate din motive evidente. Spre sfârșitul secolului al XVIII-lea pe drumul către Brașov se instalase și un serviciu de poștă.

Vizita domnitorului Gheorghe Bibescu (domn între 1843-‘48) la mănăstirea Sinaia, în 1845, a impulsionat lucrurile. Bibescu a fost îngrozit de starea proastă a drumului Câmpina-Predeal (în desăvârșită neîngrijire și neorânduială) și a dat vina pe cârmuirea (proto-prefectura) județului Prahova și pe serviciul de poștă. A luat măsuri punitive, destituindu-l pe proto-prefectul județului Prahova (Ion Kretzulescu). Directorul Postei a fost trimis direct în arestul Poliției (Agiei) Capitalei, pentru opt zile. Din Sinaia, Bibescu s-a deplasat la graniță, la Predeal, analizând traseul pe care trebuia să-l aibă noua șosea Această etapă a durat până în 1866.

Așa cum aflăm de la Codruț Constantinescu, consilier în cadrul Instituției Prefectului Județului Prahova, inițial, în 1846 s-au făcut studii de teren, iar în anul următor s-a început consolidarea în anumite puncte. În perioada 1856-‘58 s-au alocat de către autoritățile muntene (înainte de 1859) însemnata sumă de 325.656 lei pentru modernizarea drumului de la Câmpina la Predeal. În 1860 dificila porțiune între Breaza și Predeal a fost, în sfârșit amenajată (șoseluită- acesta nu însemna o asfaltare cum o cunoaștem noi azi, ci mai degrabă tasare-pietruire suficientă pentru traficul restrâns din epocă). Mai rămâneau de amenajat segmentul Ploiești-Câmpina-Breaza de Jos. În 1861 s-a semnat un contract privind realizarea șoselei Ploiești-Bănești-Slobozia-Câmpina- Câmpinița- Podul Vadului (34 km.) care ne permite să ne dăm acum seama cam care era traseul șoselei (nu exista tronsonul de ocoloire a orașelor Câmpina și Breaza).

Trebuie menționat că, în 1865, drumul a fost complet finalizat chiar dacă în 1864 puternice inundații au afectat județul Prahova.

În timpul domniei lui Carol I, era cea mai modernă șosea din România, Famila Regală folosind-o în mod regulat, având în vedere ca tronsonul de cale ferată București-Brașov (în Imperiul Austro-Ungar, dar care leaga Bucureștiul de Sinaia precum și de Europa Centrală) a fost dat în folosință abia în 1879. Înainte ca Sinaia să fie legată prin cale ferată cu Bucureștii avea legătură cu Brașovul. Câteva luni, călătorii care doreau să meargă la Brașov sau mai departe din București se dădeau jos la Câmpina și erau transportați cu trăsurile până la Sinaia, de unde își reluau călătoria.

O șosea, o… poveste. Totul în splendoarea salbei de localități, serpentine și codrii ce dau farmec Văii Prahovei!

foto: ph.prefectura.mai.gov.ro

Demo
Demo
nestor urechia serviciu special vaii prahovei

S-ar putea să-ți placă și

Dealu Mare este în Top 10 regiuni viticole din Europa. Vinul zilei: FERUCCIO

12 noiembrie 2025
Updated:8 noiembrie 2025

Resuscitare la „Majorat”: Tronsonul inferior al telegondolei din Sinaia, inchis temporar pentru inlocuirea completa a cablului!  Se intampla pentru PRIMA DATA de la darea in functiune!

8 noiembrie 2025

CIFRE IN SCADERE in august, pentru turismul prahovean! De ce la altii e… CU TOTUL ALTFEL?

3 noiembrie 2025

Barbat de peste 60 de ani, salvat la limita cu Elicopterul din Abruptul Bucegilor

2 noiembrie 2025

Valenii in sarbatoare! Cronica in imagini a primei zile de Festival

1 noiembrie 2025

Avertizare cu impact din partea SALVAMONTISTILOR pentru cei care vor sa urce pe munte in acest weekend!

31 octombrie 2025

RISC RIDICAT DE AVALANSA in Bucegi!

26 octombrie 2025

„Ice age”, sezon de poveste… pe crestea Bucegilor

26 octombrie 2025

Spectacol fabulos al… albului rece la Vf Omu! IMAGINILE ZILEI

21 octombrie 2025

MINUS 10 grade Celsius in aceasta dimineata la Vf Omu!

19 octombrie 2025

COD GALBEN DE VANT in nordul judetului! La Sinaia, Gondola Carp ramane oprita!

11 octombrie 2025
Updated:4 octombrie 2025

Vreme aspra la Sinaia, dar instalatiile pe cablu functioneaza pana dupa-amiaza

4 octombrie 2025

Iarna e aici, la munte, pe culmile Perlei Carpatilor!

2 octombrie 2025

ASA a inceput povestea Castelului Peles, o constructie ca-n basme care fascineaza dincolo de timp si spatiu

1 octombrie 2025
Updated:19 septembrie 2025

IMAGINILE ZILEI din „ICE AGE”: Chiciura deschide portile Anotimpului Alb la VF OMU

19 septembrie 2025
Updated:24 iulie 2025

Povestea in imagini a Rasaritului de azi. Fruntea Bucegilor, FASCINANTA!

24 iulie 2025
Updated:23 iulie 2025

Fascinatia noptilor cu stele la Vf Omu

23 iulie 2025
Updated:15 iulie 2025

Initiativa de NOTA 10: In PREMIERA, in Prahova, traseu montan amenajat pentru nevazatori

15 iulie 2025

„Doi banuti” ca niste jucarii de plus sunt acum vedete la ZOO Bucov! Hai sa ii cumoasteti”

10 iulie 2025

UPDATE: Turisti ramasi pe munte din cauza dezastrului de la Sinaia, evacuate cu dificultate, dar in siguranta. Drumul Cotei blocat!

9 iulie 2025

Varful Furnica, asa cum nu l-ati vazut niciodata!

22 iunie 2025
Add A Comment

Comments are closed.

termo ploiesti
termo ploiesti
Cele mai noi

EXCLUSIV: Cand cresc, jucarii, caciulite si podoabe pentru Bradul de Craciun din croseta…, povestile devin realitate

16 noiembrie 2025

Cum am aflat ca, la Targoviste, doi oameni frumosi fac pielea sa „cante rock” si sa spuna povestile timpului

16 noiembrie 2025

CFR SA accelerează modernizarea gărilor Sinaia și Bușteni

16 noiembrie 2025

Cand un targ hand made devine traditie in Ploiesti, e nemaipoment, e de apreciat!  

16 noiembrie 2025
AnnaCori BF25 MSV 300x250px
AnnaCori BF25 MSV 300x250px
Demo
Ducati logo 3.png 1
Untitled 1
RPH LOGO PNG 1 2 300x295 1
Logo SpeakUP School 300x300 1
Serus SEO patrat 1 1.png 1
LOGO KISS CU SLOGAN fundal alb Mobile
harold
Top citite

Zeci de targi si echipamente mobile vin la Spitalul Judetean de Urgenta Ploiesti

15 noiembrie 2025

MINUNAT: Orchestra Populara „Flacara Prahovei”, invitata la un eveniment de rang national la Otopeni

15 noiembrie 2025

„Casa” noua pentru Spitalul de Pediatrie Ploiesti! Ce spun autoritatile?

15 noiembrie 2025
logo prahova business cu 15 (1)
Facebook YouTube

Parteneri

  • București Business
  • Ardeal Business
  • Brașov Business
  • Constanța Business
  • Craiova Business
  • Iași Business
  • Primar PH

Parteneri

  • Teo Smile
  • Teo Smile Blog
  • Stoma 24
  • Prahova Medicala
  • News Medical
  • Teo Smile Kids
  • Fotbal Prahovean

Parteneri

  • 10 Travel
  • Gold Travel
  • Locații de Top
  • Construcții Smart
  • 24 Cars
  • Reușita TV

Subscribe

Abonează-te pentru a primi cele mai noi știri

© 2025 Prahova Business By Reusita Business Group. Toate drepturile rezervate.
  • Politică de confidențialitate
  • Termeni și condiții
  • Publicitate
  • Contact

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.