În ultima vreme, cum desigur știți, școala românească a căzut pradă violențelor, a întâmplărilor cu iz de club de noapte, a huliganilor, dar și a relelor trecute sub tăcere pentru că, poate profesorilor le e frica de reclamații din partae părinților, le e frică să-și piardă „pâinea” sau sunt conștienți că, dacă ar vrea să acționeze mai dur NU AU CUM , împotmolindu-se în legi cârpite sau scrie „pe genunchi”, ori simțind lipsa spijinului unor consilieri școlari specializați…
Un AZI/ACUM gri, urât, schimonosit, care umbrește performanțele elevilor și profesorilor cu minți strălucitoare, care umbrește dorința de cunoaștere a elevilor care, chiar dacă sunt pe treapta a treia sau a patra a unui podium tot vorsă învețe, să citească, să aspire la un drum în viață… Un azi cu o școală sub multe semne de întrebare dar, la care, fără să aibă habar care îi sunt realitățile dureroase, visează copilașul din capulul uliței pe care bunicii îl roagă să-I ajute la tăiatul lemneleor și la mulsul văcuței care abia se mai ține pe picioare…
Președintele Federației Sindicatelor din Educație (FSE) „Spiru Haret”, Marius Nistor, a propus mai multe sancțiuni pentru elevi în cazul unor abateri disciplinare, în contextul incidentelor grave din ultima săptămână petrecute în școli.
Printre acestea, reintroducerea exmatriculării, detenție școlară, nota de purtare să fie luată în calcul la admiterea la liceu sau la BAC sau amenzi pentru părinți. FSE a prezentat aceste propuneri cu prilejul dezbaterilor privind proiectul Legii Învățământului Preuniversitar care au loc chiar azi, 11 aprilie, în Comisia de Învățământ din Camera Deputaților.
Propunerile Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”:
1. Instituirea prin lege a sancțiunilor aplicabile elevilor, inclusiv preavizul de exmatriculare și exmatricularea limitată în timp de 3-5 zile sau definitivă, cu modificarea corespunzătoare a dispozițiilor privind obligativitatea învățământului.
Reglementare, tot în lege, a altor măsuri sancțiuni, similare celor din alte sisteme de învățământ:
Activitate în folosul unității de învățământ sau comunității
Detenția școlară, prin care se înțelege faptul că elevii stau într-o clasă după ore sub supravegherea unui cadru didactic folosind acest timp să reflecteze asupra faptelor comise.
Pentru abateri deosebit de grave, mutarea elevilor în centru de reeducare ce se impun a fi reînființate.
Valorizare a notei la purtare în sensul de a fi luat în calcul în mod obligatoriu la admiterea la liceu + media de bacalaureat.
2. Normarea în fiecare unitate de învățământ a cel puțin unui post de consilier școlar, fără obligație de catedră, doar cu atribuții și competențe clare în privința elevilor care trec prin dificultăți în familie, criză de identitate sau de adaptare la mediul școlar, care să poată discuta cu elevii indiferent că părinții reprezentanții legali sunt sau nu de acord la solicitarea învățătorului dirigintelui.
3. Instituirea prin lege amenzilor plătibile de către părinți/ reprezentant legal pentru faptele copiilor (indiferent că acestea constau în deteriorări distrugeri ale bunurilor unității sau jignirea / lovirea salariaților acesteia ). + Cuantumuri amenzi diferențiate în raport cu gravitatea faptei.
4. Normarea de posturi de paznici ai unităților de învățământ, nu angajații firmelor de bază cu care unitățile administrativ-teritoriale au contract, care să îi poată controla pe elevi în ghiozdan/rucsac de urgență prin sondaj sau în caz de suspiciune privind deținerea de arme albe, petarde sau substanțe periculoase / psihotrope.
5. Obligativitatea de a instala camere video în toate sălile de clasă, holuri și curtea școlii care să poată funcționa independent de existența sau nu a acordului părinților reprezentanților legali, cu acceptul cadrelor didactice. Filmările să poată fi utilizate atât ca probe în cadrul cercetării disciplinare, cât și de către organele abilitate ale statului.
6. Interdicția utilizării telefoanelor mobile în spațiul școlar atât în timpul orarului normal cât și în pauze sau în cadrul activităților extrașcolare.
7. Telefoanele se închid la intrare în unitate și se redeschid la părăsirea acesteia. Telefoanele găsite în funcție asupra elevilor se confiscă și se predau doar părinților/ reprezentanților legali.
Astfel, aflăm că Ministrul Educaţiei a fost întrebat în cadrul discuțiilor despre propunerea sindicatelor ca în loc de exmatricularea elevului să existe o suspendare de 3 până la 5 zile. Ligia Deca a răspuns că ”o astfel de măsură, dacă este însoţită de măsuri de consiliere şi de anumite acţiuni pe care elevul şi familia ar trebui să le facă crede că nu ar fi o idee rea”.
De asemnea, trebuie știut că, referictor la centele de reeducare, ministrul de resort a declarant: ”avem deja centre educaţionale speciale, dar direcţionarea copiilor către aceste centre nu o poate face decât instanţa”.”Deci acolo avem o procedură extrem de clară din punct de vedere juridic. Nu cred că ne trebuie segregare de tip centre de reeducare aşa cum existau în perioada de dinainte de 1989. Cred că în deceniile care au trecut am văzut că există soluţii mult mai eficiente pentru reabilitarea elevilor. De altfel, Asociaţia Psihologilor atrage atenţia asupra acestor măsuri care pot da fals impresia că rezolvă problema dar de facto nu adresează cauzele”.
Problematica, în sine, este una extrem de complexă și acută, dacă nu cumva… începe să se cronicizeze. O discuție pe această team vastă nu se paote încheia în câteva ore, o zi sau chiar o săptămână. Dar trebuie avut în vedere faptul că, din păcate, sunt tot mai multe rele în școala românească. Și în mod clar trebuie pus accent pe relația professor-elev dar și pe aceea dintre ȘCOALĂ și FAMILIE. Și astea nu înseamnă discuții între professor-elev și professor-familie pe grup de whatsapp sau Facebook.

