Sponsorizarea cluburilor de fotbal de către case de pariuri este un subiect de actualitate atât în România, cât și în străinătate. Nu doar că aceste agenții sponsorizează echipe, ci contribuie cu fonduri și la competiții. Sezonul 2024-2025 este primul în care și Liga Campionilor, cea mai importantă competiție intercluburi din lume, este sponsorizată de industria de gambling. Bet365 este partenerul UEFA pentru această competiție, în timp ce Conference League și Europa League au ca sponsor pe Betano.
Pe deasupra, în România, în sezonul 2024-2025, 15 din 16 cluburi de fotbal din Superliga au ca sponsor o casă de pariuri. Pe deasupra, la 13 din aceste 15 cluburi, casa de pariuri este sponsorul principal. Doar Sepsi nu are sponsor o casă de pariuri, iar Oțelul și Petrolul sunt echipele care au o agenție de jocuri de noroc ca sponsor secundar.
Așadar, putem vorbi despre un apogeu al reprezentării jocurilor de noroc în fotbalul românesc și european. Totodată, este mai simplu ca oricând să joci la pariuri datorită tehnologiei din era noastră digitală. Îți deschizi un cont online, efectuezi o depunere și începi să plasezi bilete pe mii de evenimente din mai multe zeci de sporturi. Unele case de pariuri sunt pentru orice buzunar, cu o depunere minimă 10 lei online.
Tipuri de parteneriate între cazinouri și cluburi de fotbal
Cazinourile/casele de pariuri contribuie de regulă cu bani la cluburile de fotbal. În schimbul acestor fonduri, numele casei de pariuri va apărea pe echipamentul clubului pe care îl sponsorizează.
Dacă este un sponsor principal, atunci numele va apărea pe pieptul jucătorilor de fotbal. Poți verifica acest lucru pentru sezonul 2024-2025, unde nu mai puțin de 5 echipe au ca sponsor principal pe Superbet: Farul, Dinamo, U Cluj, Rapid și FC Buzău.
Sumele din sponsorizări diferă și de asemenea, pot exista diverse parteneriate între cluburi și case de pariuri. Unele cluburi au și reclame dedicate, așa cum se întâmplă cu Dinamo. De asemenea, Superbet a cumpărat numele arenei Rapidului și de aceea, la intrare vei putea vedea scris Superbet Arena Giulești.
Iar Superbet nu s-a oprit la sponsorizarea a aproape o treime din cluburile Ligii 1. Sponsorizează chiar și competiția în sine și desigur, de aici vine și numele de Superliga.
Pe lângă reclame și achiziții de nume, cluburile partenere participă la diverse ședințe foto și la alte activități care au ca scop promovarea casei de pariuri. Cu alte cuvinte, aceste case de pariuri se folosesc de imaginea pe care au cumpărat-o ca să se promoveze.
Controversa parteneriatelor între cazinouri și cluburi de fotbal
În esență, parteneriatele dintre casele de pariuri și cluburile de fotbal nu sunt diferite de altele, pentru că au același mecanism. Este un schimb convenabil pentru ambele părți, în care cluburile obțin bani prin vânzarea imaginii, iar cazinourile se promovează.
Dar există și mai multe controverse, mai ales legate de expunerea populației la jocurile de noroc. Acestea pot cauza dependență, deci pot afecta societatea per ansamblu.
În Anglia există un demers prin care cluburile din Premier League doresc să renunțe, cel puțin parțial, la aceste sponsorizări.
Totodată, încrederea microbiștilor în corectitudinea rezultatelor scade din cauza acestor sponsorizări. De multe ori, rezultatele surprinzătoare sunt puse pe seama industriei pariurilor. În România, cel puțin la nivelul primelor 2 ligi, nu au existat dovezi în acest sens, dar în 2016, liga a doua din Portugalia a fost lovită de un asemenea scandal.
Reglementarea parteneriatelor între cazinouri și cluburi de fotbal
Multe persoane susțin că trebuie o reglementare mai strictă a parteneriatelor dintre casele de pariuri și cluburile de fotbal. Reglementarea ar veni la nivel european, ceea ce ar permite și altor industrii să sponsorizeze cluburile de fotbal.
Dar o reglementare mai strictă ar putea însemna foarte bine și mai puțini bani la cluburile de fotbal, mai ales în România, unde am văzut că 15 din 16 echipe au sponsor o casă de pariuri. Astfel, multe cluburi pot avea probleme financiare din această cauză.
Industria de betting își permite să plătească sume enorme pentru publicitate și tocmai din acest motiv au devenit sponsorii principali pentru cluburi și pentru competiții. Fără acestea, nu se poate ști dacă alte industrii pot suplini golurile lăsate în bugetele echipelor.
Concluzii
Sponsorizările și parteneriatele dintre casele de pariuri și cluburile de fotbal sunt bine cunoscute, dar nu atât de populare printre microbiști. Totuși, din punct de vedere economic, acestea sunt foarte avantajoase pentru cluburi și le permit să-și rotunjească bugetul.
Tendința este la nivel internațional, unde chiar și cele 3 mari competiții europene, Liga Campionilor, Europa League și Conference League sunt sponsorizate de Bet365 și respectiv Betano. În orice caz, piețele de betting din România și mai ales din Europa sunt foarte mari și își permit să susțină astfel de parteneriate. Nu știm cu exactitate cum vor evolua lucrurile, mai ales dacă vor exista și reglementări ale parteneriatelor în Europa. (P)