Amenzi de 325.500 lei aplicate de ITM Prahova in aprilie 2021; noutati despre Kurtzarbeit

Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova a desfăşurat, în luna aprilie 2021, acţiuni de control în  domeniul relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă, în urma cărora s-au aplicat amenzi în valoare totală de 325.500 lei.

În domeniul relaţiilor de muncă, s-au efectuat 221 de controale, în urma cărora s-au aplicat amenzi în valoare de 265.500 lei. Totodată, inspectorii de muncă au depistat 9 persoane care prestau muncă nedeclarată şi au sancţionat angajatorii cu amenzi în valoare totală de 180.000 lei.

În aceeaşi perioadă, în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă au fost efectuate 121 de controale şi s-au aplicat amenzi în valoare de 60.000 de lei. Angajatorii au comunicat către ITM Prahova 16 evenimente, în urma cercetărilor urmând să se stabilească caracterul acestora, respectiv dacă sunt accidente de muncă sau accidente în afara muncii. De asemenea, inspectorii de muncă au dispus oprirea a două echipamente de muncă pentru că exista pericol de accidentare.

Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova reaminteşte angajatorilor că, începând cu data de 8.04.2021, Codul Muncii conține noi prevederi privind reducerea temporară a timpului de muncă, concept cunoscut sub numele de Kurtzarbeit. ”Noile modificări legislative prevăd posibilitatea ca angajatorii să reducă cu 80% timpul de muncă lunar al angajaților, cu acordarea unei indemnizații de 75% din salariul de bază aferent orelor de reducere a programului de lucru, pe perioada stării de urgență, de alertă sau de asediu, plus încă 3 luni după încetarea acesteia. Această măsură de reducere a timpului de muncă, luată de către angajator poate fi înregistrată în Revisal, întrucât, începând cu data 19 decembrie 2020, Inspecţia Muncii a pus la dispoziţia angajatorilor o versiune actualizată a aplicației pentru transmiterea registrului de evidenţă a salariaţilor în format electronic, care a adus o serie de elementele noi, printre care și introducerea unui nou atribut pentru câmpul Tip normă, o funcționalitate atât de necesară în momentul de față în contextul evoluției relațiilor de muncă. Norma întreagă, conform O.U.G. 132/2020, are asociate informații referitoare la durata timp muncă, tip interval repartizare și timp muncă. Acesta se aplică pentru toate tipurile de contract cu normă întreagă existente (Contract individual de muncă, Contract de muncă la domiciliu, Contract de muncă cu clauza de telemuncă, Contract de ucenicie la locul de muncă, Contract de muncă temporară), mai puțin pentru tipul de Contract individual de muncă pentru tineri dezavantajați –Legea nr. 189/2018”, a declarat Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat.