Adrian Ceparu, Președinte AEXA: “Avem 20 de institutii de control ale statului care se suprapun in competente”

Principalele probleme pe care le au experții în achiziții publice în România se referă la faptul că unele instituții de control ale statului se suprapun în decizii, iar clauzele de penalitate impuse în unele contracte depășesc de câteva ori valoarea contractului în sine, a spus, la Ploiești, Adrian Ceparu – Președintele Asociației Experților în Achiziții (AEXA), în cadrul unei conferințe de specialitate.

“Aveți nevoie de oameni care să vă acopere în astfel de situații, mai ales la primăriile din comune și chiar la orașele mai mici și ce faceți? Sigur, se poate apela la consultant, dar nu poate consultanța acoperi toată România. În acest moment, 20 de instituții sunt abilitate să întreprindă controale și se suprapun în competențe, spunând că nu mă interesează ce a spus o altă instituție care a venit mai devreme în control. Cum ieșim din această paradigmă, pentru că vrem să încurajăm mediul de afaceri, care are o contribuție serioasă la PIB-ul României”, a spus Ceparu la primul seminar privind achizițiile publice adresat autorităților publice și operatorilor economici din județul Prahova.

Prezent la eveniment, Radu Ștefan Oprea – Ministrul pentru Mediul de afaceri, Comerț și Antreprenoriat a precizat că “trebuie să schimbăm mentalitățile, pentru că atunci când lucrezi cu statul român, motivele principale care sunt căutate sunt acelea pentru pentru care poți fi dat afară de la o licitație. Asta pentru că toate instituțiile de control vin în spate și pot fi probleme. Este, dacă vreți, și o protecție naturală împotriva DNA-ului și a altor controale. Diferența majoră este că în mediul privat se caută toate motivele pentru care poți fi admis într-o licitație, care sunt avantajele tale competitite și cum poți garanta că duci în termen la calitatea, în termenul angajat și cu bugetul prevăzut o anumită lucrare”.

Seminarul de la Ploiești, al cărui amfitrion a fost președintele CJ Prahova – Bogdan Toader, a fost organizat de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, în parteneriat cu Consiliul Județean Prahova, Camera de Comerț și Industrie Prahova și Asociația Experților în Achiziții  și a avut drept scop analizarea sistemului achizițiilor publice din România, atât din punctul de vedere al specialiștilor, al autorităților contractante, cât și al societăților comerciale participante la procedurile de achiziție.